Co to jest retail park?

Od kilku lat zauważalne jest zapotrzebowanie na mniejsze obiekty handlowe. Odpowiedzią na to są retail parki, które natychmiast zyskały wielką popularność wśród konsumentów. Czym jest retail park? Na czym polega fenomen tak szybkiego rozwoju parków handlowych? Skąd tak wysoka podaż i popyt na tego typu obiekty handlowe? Odpowiedzi na te pytania, ale i znacznie więcej otrzymasz czytając poniższy artykuł. 

Retail park – definicja

Retail park, czyli park handlowy jest to nieruchomość komercyjna, mająca na celu zaspokojenie podstawowych potrzeb człowieka. Park handlowy jest zbiorem jednego lub kilku wolnostojących budynków połączonych wspólnym parkingiem. Wejścia do poszczególnych sklepów są usytuowane bezpośrednio z parkingu. Inną cechą charakterystyczną dla retail parku jest brak powierzchni wspólnych. W retail parku znajdziesz podstawową ofertę handlową dla lokalnych klientów w pobliżu ich miejsca zamieszkania. 

Boom na retail parki w Polsce

Boom na retail parki w Polsce

Ostatnie lata opiewają w bardzo dynamiczny rozwój retail parków w naszym kraju. Retail parki zyskały ogromną popularność wśród klientów dużych miast i mniejszych miasteczek, gdzie dopasowują się do potrzeb lokalnej społeczności. Parki handlowe to dla konsumentów wygodny model zakupowy ze względu na ich sąsiedzki charakter, wygodny parking, szeroką przekrojową ofertę, oraz możliwość zrobienia zakupów wygodnie i szybko. Znajdziesz w nich nie tylko sklepy oferujące produkty spożywcze ale także sklepy odzieżowe, te z różnymi akcesoriami i wszelkie usługi. 

Zakupy w takim małym centrum lokalnym pozwalają na sporą oszczędność czasu. Ostatnie lata pandemii, jeszcze bardziej umocniły pozycję retail parków, które świetnie wpasowały się w podstawowe potrzeby klientów ograniczających swoją mobilność, robiących zakupy blisko miejsca swojego zamieszkania. Ich podaż stale rośnie w związku z tym coraz więcej mieszkańców mniejszych miast będzie mogło skorzystać z takiej wygodnej infrastruktury handlowej. 

Retail park – powierzchnia

Wartością graniczną przy projektowaniu retail parku jest 2000 m² powierzchni sprzedaży. Każdy deweloper czy inwestor zobligowany jest przez przepisy planistyczne, do uzyskania pozwolenia na budowę w oparciu o MPZP dla retail parków o powierzchni powyżej 2000 m².

Retail parki to obecnie bardzo nowoczesne pawilony handlowe, których powierzchnia waha się od 1000 do 10 000 tys. m². Głównie powstają w wolnostojących budynkach, bądź na parterze nowych apartamentowców. 

Retail park – dobra lokalizacja pod inwestycję

Retail park - dobra lokalizacja pod inwestycję

Ostatnie lata pokazują jak bardzo szybko nastąpił rozwój polskich miast. Powstało wiele osiedli mieszkaniowych na ich obrzeżach. Za tym rozwojem podążyły parki handlowe z nowoczesną ofertą zakupową na nowych osiedlach mieszkaniowych.

Wielki potencjał został też dostrzeżony przez deweloperów w mniejszych ośrodkach miejskich, w których był brak takiej przestrzeni handlowej. Niewielkie parki handlowe dostosowane do potrzeb lokalnej społeczności w małych miastach, brak konkurencji w okolicy, odpowiednia oferta handlowa, wygoda i szybkość zakupów, powoduje że retail park stał się centrum zakupowym i niezwykle opłacalną inwestycją. Dobrą lokalizacją pod inwestycję dla parku handlowego są okolice dróg kluczowych dla regionu. 

Przeczytaj również: W co zainwestować 500 tyś złotych

Retail park a dobór najemców

Sukces retail parku zależy od odpowiednio skomponowanego doboru najemców czyli tenant-mix. Oferta parku handlowego musi umożliwiać klientom robienie codziennych kompleksowych zakupów i być dostosowana do potrzeb lokalnych mieszkańców.

Retail park a dobór najemców

Dlatego, najbardziej popularnymi najemcami są operatorzy spożywczy dużych sieci handlowych, dyskonty tekstylno-przemysłowe, apteki oraz najemcy drogeryjni. W zależności od powierzchni retail parku, oferta handlowa może zostać uzupełniona o sklepy z odzieżą sportową, obuwiem, elektroniką. Najemcami mniejszych lokali najczęściej są przedsiębiorcy lokalni prowadzący działalność gospodarczą. Bardzo ważna jest wiarygodność najemcy, jego stabilność ekonomiczna i biznesowa, a także pozycja na rynku.

Inwestowanie w parki handlowe – jak zacząć?

Aby rozpocząć inwestowanie w parki handlowe najpierw powinno się zwrócić uwagę na kilka ważnych aspektów. Przede wszystkim, lokalizacja budynku, forma wkładu finansowego oraz prognozowany zysk z inwestycji. Budowa retail parku to spory wydatek finansowy, z drugiej zaś strony koszty całkowite są znacznie niższe, niż przy galeriach handlowych. Krótszy czas budowy, brak opłat związanych z obsługą i konserwacją powierzchni towarowej to czynniki składające się na mniejsze koszty inwestycyjne. Istotnym czynnikiem rentownego retail parku powinno być zachowanie zasady tenant-mix. Jest to aspekt decydujący dla klientów, którzy oczekują bogatej podstawowej oferty handlowej.

Inwestowanie w retail park – czy warto?

Inwestowanie w retail park - czy warto?

Niestety każdy rodzaj inwestycji obarczony jest ryzykiem utraty kapitału. Rozważając inwestycję w retail park, warto najpierw dokładnie i kompleksowo poznać rynek. Rozwój i sukces retail parków jest bezsprzeczny. Prognozy na przyszłość dla tej inwestycji są bardzo pomyślne. Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój retail parków, przemyślaną strategię dywersyfikacji najemców oraz coraz większą popularność wśród klientów można zaryzykować stwierdzenie, że inwestycja ta pozytywnie rokuje na jej sukces.

Przeczytaj również:

Retail park – pytania i odpowiedzi

Co to jest retail park?

Retail park to małe, osiedlowe centrum handlowe, funkcjonujące na otwartej przestrzeni z dużym parkingiem, supermarketami i sklepami specjalistycznymi (najczęściej spotykane marki w retail parkach to Biedronka, Media Expert, Jysk, Pepco, EMPIK czy Rossmann).

Co różni retail park od centrum handlowego?

Galeria handlowa to zamknięty w jednym budynku duży obiekt z wieloma małymi sklepami, do których wejść można z wnętrza hali, zaś retail parki charakreryzują się otwartą przestrzenią na świeżym powietrzu i wejściem do sklepów bezpośrednio z parkingu.

Dlaczego klienci wybierają retail parki?

Klienci wolą robić zakupy w retail parkach, gdyż mogą zaparkować blisko wejścia do sklepu, szybko zrobić i zapakować do auta zakupy. W jednym miejscu mają dostęp do wszystkich kluczowych sklepów i asortymentu, niezbędnego na co dzień.

Czy warto inwestować w retail park?

Tak, coraz częściej małe retail parki wypierają wielkie centra handlowe i hipermarkety, oferując szerszy asortyment, lepiej dopasowany do potrzeb dzisiejszego konsumenta. Ułatwiają robieni zakupów bez opuszczania swojego osiedla.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Strona jest chroniona przez reCAPTCHA - Polityka prywatności i Warunki usługi