Zakup nieruchomości na firmę – zalety amortyzacja kredyt

Zakup nieruchomości na firmę może być bezpiecznym oraz opłacalnym rozwiązaniem dla przedsiębiorców. Zanim jednak zdecydujemy się na tego typu krok, powinniśmy przeanalizować wszystkie za i przeciw. Jeśli chcesz dowiedzieć się m.in. jakie korzyści może nieść za sobą zakup nieruchomości na działalność gospodarczą oraz co należy sprawdzić przed jej zakupem- koniecznie przeczytaj ten artykuł.

Zakup nieruchomości na firmę: co sprawdzić przed zakupem?

Nabycie nieruchomości to z reguły niebagatelny wydatek, do którego przedsiębiorca powinien się odpowiednio przygotować. Pozwoli nam to ocenić stan prawny mieszkania, które chcemy nabyć. Dobrym pomysłem będzie również analiza dokumentacji z ewidencji gruntów i budynków. Możemy ją uzyskać w starostwie powiatowym. 

Zakup nieruchomości na firmę

Jak wybrać nieruchomość pod działalność gospodarczą?

Lokalizacja nieruchomości to jeden z czynników, jakimi przedsiębiorca powinien się kierować podczas inwestycji w nieruchomości pod działalność firmy. Jest to szczególnie ważne, jeśli firma będzie zatrudniać pracowników, a Ci będą pracować stacjonarnie. Nikt nie chciałby spędzać kilku godzin dziennie stojąc w korkach. Za tego typu poświęcenie potencjalny pracownik będzie wymagać większego wynagrodzenia. A to już dla przedsiębiorcy temat kłopotliwy. Warto również zwrócić uwagę na rozkład lokalu, który planujemy zakupić. To co wydaje się być funkcjonalne na potrzeby mieszkalne, nie zawsze sprosta potrzebom związanym z prowadzeniem działalności gospodarczej.  

Sprawdź: W co zainwestować 200 tyś. zł

Zakup nieruchomości na firmę – zalety

Do głównych korzyści płynących z zakupu nieruchomości pod działalność gospodarczą należą: 

Zakup nieruchomości na firmę zalety

W dalszej części artykułu omówimy wskazane powyżej korzyści bardziej szczegółowo. 

Możliwość amortyzacji nieruchomości zakupionej na firmę

Jest to podstawowa korzyść płynąca z nabycia takiej nieruchomości. O amortyzacji pisaliśmy w artykule ,,Amortyzacja nieruchomości”. W skrócie jest to stopniowe wrzucanie wartości początkowej nieruchomości w koszty prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie prowadzi do niższego podatku dochodowego. 

Na początek musimy więc obliczyć tę wartość początkową. Zazwyczaj jest to równowartość ceny, za jaką nabyliśmy lokal, powiększona o koszty dodatkowe związane z jego nabyciem (np. opłata notarialna, podatek od czynności cywilnoprawnych). Początkową wartość nieruchomości można również ustalić za pomocą metody uproszczonej. Należy wtedy pomnożyć powierzchnię nabytego lokalu przez 988 zł.

Comiesięczną kwotę, jaką można ująć w kosztach można ustalić poprzez pomnożenie wartości początkowej nieruchomości przez stawkę amortyzacji. Uzyskaną wartość należy podzielić na 12. Standardowa stawka amortyzacji wynosi odpowiednio:

Zakup nieruchomości na firmę stawki

W tej konfiguracji amortyzacja nieruchomości zakupionej na firmę może trwać kilkadziesiąt lat. W celu skrócenia tego okresu, a tym samym podwyższenia stawki amortyzacji aż do 10%, w przypadku lokali mieszkalnych należy spełnić jeden z dwóch warunków: 

  • lokal musi być używany- lokal lub budynek był użytkowany przynajmniej 60 miesięcy przed dniem zakupu,
  • lokal musi być ulepszony- lokal ulepszony przez przedsiębiorcę przed wprowadzeniem go do ewidencji środków trwałych, przy czym przedsiębiorca musi ponieść nakłady wynoszące minimum 30% początkowej wartości nieruchomości.

Zakup nieruchomości na firmę a odliczenie podatku VAT

Zakup nieruchomości na firmę stawki vat

Jeśli zdecydujemy się na zakup nieruchomości z rynku pierwotnego, musimy liczyć się z koniecznością opłacenia podatku VAT (8% lub 23% w zależności od metrażu). Przedsiębiorca może odliczyć podatek VAT od zakupu mieszkania i przez to zmniejszyć swoje zobowiązanie podatkowe z tego tytułu. Tego komfortu nie mają osoby fizyczne. 

Sprawdź: Jak zacząć inwestować w nieruchomości poprzez crowdfunding?

Zakup nieruchomości na firmę – rachunki

Zakup nieruchomości na firmę rachunki

Przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wszelkie rachunki wynikające z użytkowania nieruchomości, jeśli ta została zakupiona na firmę. Od podatku dochodowego i VAT można odliczyć opłaty eksploatacyjne takie jak prąd, woda czy wywóz śmieci.

Kredyt na zakup nieruchomości na firmę

Przedsiębiorca decydujący się na kredyt na kupno nieruchomości na działalność gospodarczą jest uprawniony do wliczania odsetek od rat kredytu w koszty prowadzonej działalności. Ważne jednak by pamiętać, że spłata kapitału nie może być wliczona w koszty- nie jest ona kosztem podatkowym. 

Zakup nieruchomości na firmę liczba

Zarabianie na wynajmie nieruchomości 

Zakup nieruchomości na firmę wynajem

Lokal zakupiony na firmę można z powodzeniem wynajmować. Osiągnięty w ten sposób zysk będzie przychodem naszej działalności. Do jego rozliczenia konieczne będzie wystawienie faktury. Najkorzystniejszą opcją dla przedsiębiorcy jest wynajęcie lokalu innej osobie prowadzącej działalność gospodarczą. Podatek VAT będzie w tej sytuacji wynosić 23%, co umożliwia odliczenia wysokości tego podatku. Jako wynajmujący będziemy musieli jednak wykazać, że konieczne było dostosowanie nieruchomości do potrzeb przedsiębiorcy najmującego lokal (np. konieczność zrobienia remontu lub zakupu wyposażenia).

Co więcej, jeśli przychód z najmu mieszkania zakupionego na firmę będzie niższy niż comiesięczne odpisy amortyzacyjne, przedsiębiorca wynajmujący nieruchomość zostanie zwolniony z podatku dochodowego na okres do 10 lat!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *