Wynajem powierzchni pod sklep dyskontowy może okazać się inwestycyjnym strzałem w dziesiątkę. Jednak nawet jeśli wydaje nam się, że sklep należący do danej sieci zawsze i wszędzie będzie przynosić zyski, powinniśmy najpierw zweryfikować, co wpływa na rentowność danego obiektu handlowego. Jednym z najistotniejszych kryteriów jest jego lokalizacja, dlatego warto wiedzieć, jakie jest najlepsze miejsce na sklep dyskontowy.
Co to jest sklep dyskontowy?
Sklep dyskontowy to rodzaj obiekt handlowego, który oferuje produkty w obniżonych cenach, ale za to jego asortyment jest dość ograniczony.
Od supermarketów i hipermarketów sklepy dyskontowe różnią się przede wszystkim:
- powierzchnią – zazwyczaj są mniejsze, choć niektóre dyskonty dorównują metrażem supermarketom;
- ekspozycją – w marketach produkty są poukładane na półkach w opakowaniach jednostkowych, a w dyskontach często w opakowaniach zbiorczych lub na paletach;
- rodzajem asortymentu – w dyskontach kupimy głównie artykuły spożywcze, ale też kosmetyki, środki czystości, alkohol i wyroby tytoniowe. Są to tak zwane produkty szybkozbywalne, czyli artykuły sprzedawane często i kosztujące niewiele, w skrócie FMCG.
Sklepy dyskontowe w Polsce – statystyki, przykłady, dane
Polska jest przykładem kraju, w którym rynek jest zdominowany przez dyskonty i supermarkety. Ponad połowa naszych rodaków kupuje artykuły z branży FMCG przede wszystkim w sklepach dyskontowych. Na liście najpopularniejszych tego typu sklepów w Polsce znajdują się Biedronka, Lidl, Żabka czy Carrefour Express.
Najszybciej z nich rozwija się Biedronka, która pod koniec 2021 roku miała w Polsce już 3250 sklepów, co stanowiło 67% udziału w liczbie dyskontów. Jak podają redaktorzy portalu Business Insider, stanowi to aż 24% całego rynku detalicznego handlu spożywczego.
Na jeden sklep dyskontowy w naszym kraju przypada mniej niż 8000 mieszkańców, informuje portal dlahandlu.pl. W przypadku średniej wielkości miast jest to już tylko niecałe 5000 i właśnie w takich lokalizacjach dyskontów jest najwięcej.
Sklep dyskontowy – gdzie jest najlepsze miejsce na dyskont?
Utworzenie sklepu dyskontowego jest możliwe pod warunkiem, że spełni się określone kryteria, narzucane przez daną sieć handlową. Dotyczą one m.in. powierzchni i lokalizacji nieruchomości, z uwzględnieniem liczby mieszkańców miejscowości. Każdy z popularnych dyskontów – Lidl, Biedronka, Kaufland, Netto czy Aldi – określa własne wymagania.
Sklep dyskontowy Lidl – wymagania
Lidl buduje swoje sklepy w oparciu o wiele kryteriów, którymi są:
- rodzaj obiektu – wolnostojący, retail park, lokal usługowy lub sklep w ścisłym centrum miasta. Od niedawna sieć testuje także funkcjonalność sklepów piętrowych;
- liczba mieszkańców – od 5000 w bezpośrednim sąsiedztwie i od 15000 w okolicy;
- powierzchnia gruntu – od 6000 m kw.;
- powierzchnia sklepu – w zakresie 1000-1400 m kw.;
- liczba miejsc parkingowych dla klientów – minimum 120;
- odpowiednia okolica – blisko miasta, dobre połączenia komunikacyjne, dogodne rozwiązania infrastrukturalne i możliwość ruchu samochodów dostawczych przez całą dobę.
Sklep dyskontowy Biedronka – wymagania
W Biedronce wymagania dotyczące miejsca są nieco mniej restrykcyjne. Najważniejsze, aby lokal na wynajem miał powierzchnię od 800 do 1000 m kw., posiadał parking i znajdował się na parterze. Działa pod budowę dyskontu musi mieścić się w zakresie 4000-8000 m kw. powierzchni.
Istotny jest też dostęp do głównych szlaków komunikacyjnych. Poza tym, dyskont powinien znajdować się w miejscowości liczącej ponad 15000 mieszkańców. Od niedawna Biedronka testuje również budowę sklepów w lokalach o powierzchni ok 300 m kw., położonych także w zabytkowych budynkach.
Sklep dyskontowy Kaufland – wymagania
W przypadku sieci Kaufland, wymagana powierzchnia sklepu powinna być większa niż 2500 m kw., a powierzchnia działki mieć więcej niż 10000 m kw. Nieruchomość musi się znajdować w centrum lub na obrzeżach miasta, które liczy ponad 30000 mieszkańców.
Sklep dyskontowy Netto – wymagania
Netto jest siecią, która wymaga powierzchni działki minimum 5000 m kw. Musi się na niej zmieścić obiekt o powierzchni od 1100 m kw. i parking dla co najmniej 50 samochodów. Dyskonty w tej sieci buduje się w miastach liczących powyżej 10000 mieszkańców. Ważne, aby były one położone przy osiedlach, ruchliwych drogach i w centrach miast.
Sklep dyskontowy Aldi – wymagania
Sieć sklepów Aldi kupuje na potrzeby swoich inwestycji grunty o powierzchni od 3000 m kw. i lokale mające więcej niż 800 m kw. W grę wchodzi także wynajem nieruchomości oraz pokrycie kosztów jej rozbudowy i adaptacji.
Czy warto inwestować w wynajem dla sklepów dyskontowych? Podsumowanie
Inwestycja w wynajem gruntu lub nieruchomości dla sklepów dyskontowych to szansa na zyski w wysokości 5-8% w skali roku. Biorąc pod uwagę fakt, że umowy z dyskontami są zawierane na okres od 5 do 15 lat, suma może okazać się całkiem znacząca. Co więcej, kwoty czynszu określone w umowie, są każdego roku indeksowane o wskaźnik inflacji, co chroni nasze zyski przed utratą wartości.
Poza tym, taka forma inwestowania nie wyklucza osób posiadających niski wkład własny. Dzięki platformom crowdfundingowym, oferującym możliwość zbiorowego inwestowania w nieruchomości, nawet mały gracz może wziąć udział w dużym projekcie.