Co to jest catchment area?

Strefa oddziaływania jest jednym z wyznaczników rentowności inwestycji. Jej wyznaczenie pozwala na dostarczenie sprzedawcom istotnych informacji takich jak liczba i charakterystyka potencjalnych klientów. Co to jest catchment area i jakie czynniki brane są pod uwagę podczas jej ustalania? Między innymi o tym w poniższym artykule.

Co to jest catchment area? 

Co to jest catchment area? 

Catchment area czyli obszar oddziaływania to teren, na którym danym obiekt ma szansę na przyciągnięcie największej liczby klientów. Na tej podstawie wyznacza się najbardziej atrakcyjną lokalizację np. dla centrum handlowego. Dzięki catchment area inwestor dysponuje danymi o rzeczywistej liczbie potencjalnych klientów w pożądanej lokalizacji, a także o potencjalnym poziomie zainteresowania usługą lub produktem. Niedalekie położenie innego obiektu o tym samym profilu zazwyczaj znacznie wpływa na zmniejszenie atrakcyjności lokalizacji dla nowej inwestycji w nieruchomość

Analiza strefy oddziaływania jest także nieodłącznym etapem podejmowania decyzji dotyczącej opłacalności nowego punktu sprzedaży danej sieci. Otrzymane dane pozwalają na ustalenie czy obszary oddziaływania wielu oddziałów firmy się na siebie nie nakładają, tym samym nie odbierając sobie wzajemnie klientów.

Na jakiej podstawie wyznacza się catchment area? 

Na jakiej podstawie wyznacza się catchment area? 

Obszar oddziaływania może być wyznaczony przy pomocy wielu różnych danych, takich jak: 

  • poziom zaludnienia w danej lokalizacji,
  • profil mieszkańca danego obszaru,
  • czas podróży potrzebny na dotarcie do pożądanej lokalizacji,
  • odległość od obszaru zagęszczenia populacji,
  • grupa docelowa, do której chce dotrzeć inwestor,
  • wynik obrotów w lokalizacjach, które już istnieją (w przypadku rozważania otwarcia nowego punktu sprzedaży).

Skąd pozyskuje się dane do wyznaczania obszaru oddziaływania?

dane do wyznaczania obszaru oddziaływania

Analiza strefy wpływów danego obiektu może być określana na podstawie metod wykorzystujących badanie klientów, ale także przy pomocy technik analizujących elementy GIS (Geographic Information System – System Informacji Geograficznej). Wybór odpowiedniej metody jest uzależniony przede wszystkim od oczekiwanego celu badania oraz charakterystyki potencjalnych klientów. 

Obszar oddziaływania często określany jest na podstawie ankiet. Jeśli kiedykolwiek spotkałeś się z pytaniem o kod pocztowy podczas dokonywania płatności w jednym ze sklepów w galerii handlowej to wiedz, że najprawdopodobniej pomogłeś właścicielowi marki ocenić rentowność otwarcia kolejnego sklepu.

Do ustalania obszaru oddziaływania sieci sklepów często wykorzystują też adresy użytkowników zarejestrowanych w ramach programów lojalnościowych.

Z kolei centra handlowe do tego typu analiz mogą wykorzystywać np. system rozpoznawania tablic rejestracyjnych.

Operatorzy komórkowi jako dostawcy danych do analizy

dostawcy danych do analizy

Dane archiwizowane przez operatorów telefonii komórkowej także mogą być cennym źródłem informacji dla inwestorów. Operator komórkowy posiada dostęp do danych z sieci BTS, która pozwala na ustalenie lokalizacji użytkownika sieci z dokładnością do 200 metrów. Dotyczy to także lokalizacji historycznych. Sieć BTS gwarantuje stałość dostępu do danych, bez względu na aktywność użytkownika, co jest jej główną zaletą. 

Operatorzy komórkowi mają w swojej ofercie możliwość sporządzenia raportu dla zarządzających sieciami retail i centrami handlowymi. Raport ten opracowywany jest w oparciu o geolokalizację i pozwala na wyznaczenie rzeczywistej strefy wpływów danego centrum handlowego. Wszelkie analizy przekazywane są oczywiście zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych, w formie anonimowych bloków danych. 

Przeczytaj również: Inwestowanie w nieruchomości

Przykłady wykorzystania catchment area

Opracowanie obszarów oddziaływania jest przydatne dla obiektów takich jak: 

Przykłady wykorzystania catchment area

  • hotele,
  • porty lotnicze,
  • centra handlowe,
  • oddziały banków,
  • centra rozrywki,
  • kolejne sklepy danej sieci,
  • sklepy wielkopowierzchniowe,
  • punkty usługowe,
  • szpitale,
  • szkoły.

Catchment area – czy warto wyznaczać? 

Catchment area - czy warto wyznaczać? 

Wyznaczenie rzeczywistego obszaru oddziaływania pomaga oszacować rentowność inwestycji. Jest to więc sposób na uniknięcie pomyłki w wyborze lokalizacji obiektu handlowego. Taka pomyłka może okazać się bardzo kosztowna, a jeszcze większe koszty pociągnie za sobą jej naprawienie. Warto więc już na etapie planowania sprawdzić, czy inwestycja w interesującej nas lokalizacji jest dobrym pomysłem.

Przeczytaj również:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *